Blogger Templates

Wednesday, January 5, 2011

<< S.u.B.J.e.C.t >>

subjek atau matapelajaran adalah sesuatu yg kita mesti belajaq msa sekolah...ehm...utk awal lagi, pada mula kindergarten lg kta dh dengaq dgn prkataan subjek....banyak2 subjek, aku paling suka sgt2 matematik....tp msa sekolah rendah, itula yg aku plg alergik sgt2 smpai subjek tue la satu2 nya yg aku dpat B utk UPSR..huhu..bagi aku susah sgt nk kira2..tgk number pun xsuka hehe..tp tue dulu, masuk jer sekolah menengah itu la yg paling favourite sgt2...smpai alhamdulillah aku score dlm matematik PMR and SPM, matematik tambahan SPM...okey, kembali kepasa subjek2 yg dipelajari...


bermula dgn sekolah rendah, aku mula mengenali dunia dengan mempelajari bahasa melayu, bahasa inggeris, matematik, sains, pendidikan islam, kajian tempatan dan kemahiran hidup...bila kenangkan makmal sains and bengkel kemahiran hidup tempat aku belajaq dulu, byk sgt kenangan sweet...tempat2 tue la tangan aku di rotan dengan kayu pembaris sebanyak 150 kali...wOw..banyak tuh...tempat tangan aku kena thinner...ada plak time kelas tambahan, kami satu kelas dengaq bunyi berdentum, terus kuaq kelas..rupa2nya hujan batu...mmg sweet la...


sekolah menengah aku mula belajaq subjek tambahan geografi and sejarah...tue utk menengah rendah....belajaq geografi, baru la tau kedudukan negara kat dunia neyh...subjek yg aku paling x suka dari dulu smpai sekarang adalah sejarah..!! aduh, zaman parameswara bukak melaka la apa la..adesh..!! masuk menengah rendah, disebabkan aku ambil pure science utk SPM, subjek tambahan yg aku belajaq ialah matematik tambahan, kimia, fizik and biologi...adeh..nie lg la...bila dengaq jer form 4, tahun honeymoon, aku xtumpu sgt kt study aku..maen jer byk..so, bygkan mcmne aku nk cover suma tue dlm form 5?? mmg merana babe...smpai aku kena migrain la time trial SPM...tp alhamdulillah aku credit suma.. :) xley lupa betoi nk mengingat jadual berkala, formula2 fizik, nama2 saintifik biologi..adesh... :(


bila masuk era2 kolej nie lg la mencabar..tp xla aku kena suffer teruk sgt sbb aku mmg dri budak pure science..amek nursing nie, mmg byk gila subjek baru yg aku kena amek...antaranya :





  • anatomy and physiology
  • human biochemistry
  • microbiology
  • principal in nursing
  • psychology and sociology
  • fluid and electrolyte
  • pharmacology
  • infection and inflammatory / burn
  • respiratory and cardiovascular disorder
  • alimentary and endocrine disorder
  • EYE / ENT
  • emergency and accident
  • central nervous system disorder
  • mental health
  • community in nursing
  • gerantology and dermatology

perh..mmg kalau bley scan otak ngan ilmu neyh, insyaAllah byk la ilmu dlm otak aku neyh....tmbah ngan ilmu yg diperoleh melalui pengalaman lagi...alhamdulillah Allah s.w.t dh mengurniakan aku akal dan otak yg mampu menampung semua dan izinkan aku berfikir utk setiap peperiksaan atau keputusan yg aku nk buat....

degree nnti ??????? ermmm.... :/

No comments:

Post a Comment